Pojazdy uprzywilejowane kursy

Kurs dla kierowców policji szkolenia uzupełniające dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych kursy dla kierowcy konwojenta

Kurs dla kierowców policji szkolenia uzupełniające dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych kursy dla kierowcy konwojenta

Po czym rozpoznać pojazd uprzywilejowany?

Większość z nas z pewnością natrafił na taki samochód na swojej trasie. Wcale nie chodzi tu o prowadzących typowych pojazdów osobowych, którzy lekceważą kodeksy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są wszelkie auta, których celem jest ratowanie ludzkiego zdrowia, życia albo dobytku, jak również zapewnienie bezpieczeństwa w kraju. Osoby siedzące za kierownicą takich pojazdów mają przymus zgłaszania innym uczestnikom ruchu samochodowego, że bynajmniej nie będą stosowali się do tradycyjnych kodeksów. Głównie odcieniami migających świateł oraz głosami o zmiennym tonie. Innymi słowy: pozostali kierowcy, przechodnie, oraz kolarze muszą mieć świadomość, iż podąża karetka pogotowia ratunkowego albo strażacy. Do aut, jakie mają nietypowe prawa, zaliczamy, np.: pojazdy zawodowej straży pożarnej, samochody sanitarne, pojazdy służby celnej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, jednostek kontroli skarbowej, pojazdy Służby Parku Narodowego. Do kluczowych samochodów uprzywilejowanych przynależą auta transportujące wartości finansowe, mianowicie tzw. bankowozy. Co więcej – pojazdy firm ochroniarskich, firm kurierskich, instytucji pocztowych oraz indywidualne pojazdy wiozące groźne ładunki o niesłychanie dużej wartości.

Jak zdobyć prawo do kierowania pojazdem straży miejskiej albo pojazdem agencji ochroniarskiej?

Istnieje parę globalnych wytycznych, jakimi powinniśmy się kierować w trakcie nabywania uprawnienia do przemieszczania się pojazdami uprzywilejowanymi, np. powinniśmy mieć skończone 21 lat, mieć prawo jazdy adekwatnej kategorii, orzeczenie od lekarza oraz psychologa o tym, iż nie ma zastrzeżeń zdrowotnych do sterowania wymienionym samochodu. Oprócz tego koniecznie powinniśmy zrobić kurs w ośrodku ćwiczenia sposobu jazdy oraz zdać pomyślnie egzamin. Ujmuje on dwie kluczowe części – teoretyczną oraz praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie nauczenie kierującego odpowiedniego działania w szczególnych oraz groźnych sytuacjach na drodze. Dobrym przykładem jest pokazywanie „skali odporności” samochodu, mianowicie bariery po przejściu której traci się nad nim władzę. Plan zajęć powinien obejmować zawiadywanie, np. karetką pogotowia na placu manewrowym, płycie antypoślizgowej i torze edukacyjnym. Wszystkie nabyte umiejętności i zasób wiedzy są badane podczas testu praktycznego. W modelach samochodów przenoszących wartości materialne funkcjonują pokrewne wytyczne.

Dla kogo jest kurs podstawowy, a dla kogo uzupełniający?

Mówiąc w skrócie w ośrodkach szkolenia metody jazdy można przystąpić do dwóch różnych kursów – podstawowego i uzupełniającego. Pierwszy muszą realizować osoby, jakie planują uzyskać wiadomości o podstawach metody jazdy w warunkach nadzwyczajnych, o regulaminach ruchu drogowego, tradycyjnych oraz niecodziennych warunkach na ulicy i z psychologii przewozu. Zatem – planują otrzymać upoważnienia do przemieszczania się środkami transportu uprzywilejowanymi bądź przenoszącymi wartości pieniężne. Natomiast kurs uzupełniający oznacza kontynuacja posiadanych pozwoleń o nowe kategorie. Przykładowo ktoś ma prawo jazdy grupy B1 oraz pragnie mieć ponad to prawa do poruszania się samochodami kategorii C1 czy D1. Ogólnie rzecz ujmując, zajęcia przeprowadza się oddzielnie dla grup: 1) A1, A2 i A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Szkolenie podstawowe dla wersji 1) ujmuje 6 godzin lekcji teoretycznych oraz 18 godzin ćwiczeń praktycznych, natomiast dla grup 2), 3) i 4) szkolenie obejmuje 6 godzin zajęć teoretycznych oraz 8 godzin lekcji praktycznych. Warsztaty uzupełniające dla klasy 1) to 3 godziny lekcji teoretycznych oraz 8 godzin praktycznych, zaś dla kolejnych kategorii w przypadku rozbudowania o wariacje A1, A2 oraz A to 3 godziny wykładów teoretycznych i 18 godzin praktycznych.

Kurs dla kierowcy konwojenta

Pojazdy dowożące wartości pieniężne to odrębny wariant środków transportu. Przeważnie opisuje się je jako „bankowozy”, bo wprowadzają gotówkę do banków, bankomatów albo przeróżnych lokalizacji, w których są one niezastąpione. Jeśli ktokolwiek zamierza prowadzić pojazd transportujący gotówkę jest zobowiązany obowiązkowo ukończyć kurs. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z kilku ważkich komponentów. Na starcie są zajęcia teoretyczne, na jakich możemy dowiedzieć się sporo o regulaminach drogowych, okolicznościach wypadków i o procedurach prowadzenia takich pojazdów. Na dodatek każdy uczeń musi zdobyć wiadomości z zakresu psychologii prowadzenia bankowozu. Musi nauczyć się m.in. właściwego działania w okolicznościach trudnych. Z kolei zajęcia praktyczne zawierają różnorodnego gatunku zagmatwane wybiegi na drodze, m in. asymetryczny slalom, „szturm” na zapory, awaryjne stawanie pod barykadą bądź symulacje zamachów.

Jeśli planujemy dostać zezwolenia na samochody dowożące wartości materialne, musimy mieć ukończone 21 lat i posiadać prawo jazdy stosownej kategorii (uzyskane wcześniej). Oczywiście musimy również iść do specjalisty medycyny pracy i psychologa po pismo o tym, że nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia omawianego typu pojazdów. Ośrodki udoskonalania techniki jazdy udostępniają kursowiczom wszelakie wskazówki na temat tego, w jaki sposób otrzymać wszelkie niezbędne druki. Osoby zaciekawione wspomnianym szkoleniem mogą zajrzeć w ten odsyłacz – Kurs na pojazdy przewożące wartości pieniężne

Strona używa cookies
Ok