Pierwsze wrażenie jest rzeczą, której pilnujemy w różnych momentach. Chcemy zrobić dobre wrażenie w przeciągu trwania rozmowy kwalifikacyjnej, na dziewczynie, jeżeli idziemy na klubowe party, czy w trakcie negocjacji w procesie sprzedaży. Na pierwszym wrażeniu w dużej mierze bazuje także home staging – a więc technika złożona z wszelkich działań, pomagających zrobić dobre wrażenie na zainteresowanym znalezieniem domu, mieszkania, czy innej nieruchomości. Ci, którzy biorą pod uwagę zakup nieruchomości, przypuszczalnie będą się kierować właśnie pierwszym wrażeniem, zatem należy zrobić wszystko, by obszar z oferty wyglądał wspaniale. Nie wszystko będziemy w stanie przygotować sami, więc warto skonsultować się ze specjalistami od home stagingu. Po kolei jednak – rozpocznijmy od omówienia historii i procesu ewolucji home stagingu.

Lata 70-te, USA…

W poszukiwaniu genezy home stagingu udajemy się do USA. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, właścicielka spółki, specjalizującej się w projektowaniu wnętrz. Teraz już to wiemy – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako wprawna agentka nieruchomości, Schwarz sukcesywnie szukała patentów, przynoszących wzrost popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby rzetelnie przygotować wnętrze konkretnej nieruchomości. Kazała wykonać wszystkie wymagane działania remontowe, posprzątać cały obszar i udekorować go tak, żeby nabywca mógł się nią zachwycić. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana o wiele szybciej, niż ktokolwiek mógłby zakładać. Z czego to wynikało? Schwarz przekonała się, że przy rozjaśnieniu oraz wizualnym powiększeniu mieszkania – pierwsze wrażenie ewentualnego kupującego jest o wiele lepsze niż to było przed zastosowaniem techniki. Przez lata, Barbara Schwarz zyskiwała uznanie ekspertów od mieszkań w Stanach Zjednoczonych, a dziedzina o nazwie home staging zagościła na dobre na rynku nieruchomości. Zgodnie ze statystykami z oficjalnej strony internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu więcej niż milion osób, a na pewno jest autorką szanowanych publikacji z tej dziedziny.

Wielka Brytania i w końcu… Polska!

Przez lata home staging rozrastał się w Stanach Zjednoczonych i odnalazł się także w Wielkiej Brytanii, gdzie zazwyczaj mieszkańcy mówią na niego property presentation albo property styling. Zjednoczone Królestwo otworzyło się zdecydowanie na home staging, dzięki programowi „House Doctor”, którego gospodynią była Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy podążyli za Amerykanami i dowiedzieli się, iż mogą mnóstwo zyskać gdy przygotują odpowiednią ofertę dopiero po sumiennym zadbaniu o nieruchomość.

Do Polski home staging trafił na dobre już w XXI wieku. Wynikało to z tego, że Polacy poszukiwali na rynku pracy nowych możliwości i dzięki temu powstał świeży, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, da się zauważyć zwiększony popyt na usługi home stagingu na rynku mieszkań.

Home staging dziś

Przez 45 lat, home staging ewoluował właściwie każdego dnia, z powodu zmian w preferencjach ludzi, którzy działają na rynku lokali mieszkalnych. Barbara Schwarz stworzyła precyzyjny szablon, lecz korzystający z niego musieli być przygotowanymi na kaprysy zmieniającej się mody.

Ostatnimi czasy, home staging to nie tylko prace ulepszające urodę posesji. Home staging bowiem to po prostu wdrożenie idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, cenionego marketingowego eksperta – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.

Swoje trzy grosze mogą tu wtrącić specjaliści od PR, którzy mają możliwość stworzenia ciekawej oferty, która skupi na sobie uwagę potencjalnego Kontrahenta. Już w czasach wdrażania nowatorskiej techniki przez Barbarę Schwarz było jasne, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest niezwykle istotna w procesie home stagingu, a oferta wzbudzająca uwagę jest istotnym elementem, który jedynie może skłonić potencjalnego Kontrahenta do sprawdzenia mieszkania. W dobie obowiązującego w wielu kręgach dostępu do internetu oraz codziennego szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem stron tematycznych, jak i gustów wielbicieli Facebooka. Pamiętajmy, że wykonanie odpowiednich fotografii musi nastąpić już po sumiennym spreparowaniu mieszkania. Co się na takie przygotowanie składa?

Usprawnienie modelu Schwarz

Najważniejsze koncepcje Barbary Schwarz zakładały, iż dużo zyskamy, zwiększając optycznie pomieszczenia i rozjaśniając je. Dbać musimy o każdy detal – w tym na rozmieszczenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i utrudniać wpadanie światła słonecznego. Niesamowite jest to, jak olbrzymia liczba osób nie pamięta o elementarnych rzeczach, jak np. pozbycie się walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz przewietrzenia pomieszczeń. Jedną z najgorszych rzeczy dla nas może być okropny zapach w lokalu – z dużą dozą prawdopodobieństwa odstraszy on Klienta.

Jeżeli pragniemy mieć pewność, że proces home stagingu przyniesie odpowiednie efekty – lepiej wynająć ekspertów z biura nieruchomości, którzy dołożą wszelkich starań, aby nasza nieruchomość prezentowała się okazale.

Chcesz wiedzieć więcej o home stagingu i nie tylko? – mieszkania.torun.pl

Strona używa cookies
Ok